PREDAVANJE / TRIBINA – „CONTARINI – OD BEDEMA DO KRNJEG ZUBA“ U organizaciji GRAĐANSKE INICIJATIVE SPLIT , održano 05.11.2012. u POUS „Zlatna vrata“ Moderator Boran Vrandečić, gost predavač dipl. ing. Mario Rovan

-          izvatci sa tribine

Prostor Bedema Contarini, višegodišnje zapostavljan i zapušten prvenstveno od nadležnih institucija koje su se trebale brinuti o ovom važnom kulturnom dobru unutar granica gradske jezgre pod zaštitom UNESCO-a, već duže vrijeme bio je u fokusu investitora koji bi u njegovom sklopu i oko njega vrlo rado nešto gradili. Pratili smo očito orkestriranu medijsku pripremu nadolazećih promjena……

cont1

…i bombastičnu najavu gradnje na Bedemu Contarini sa mnogobrojnim JAVNIM prostorima

…. Čini se da će u splitskoj povijesnoj jezgri, na području bedema Contarini, početi gradnja 50 milijuna eura vrijednog poslovno-stambenog sklopa, u kojem će se nalaziti hotel s pet zvjezdica i pedeset elitnih stanova.
Naime, objekt je nakon niza peripetija ipak dobio lokacijsku dozvolu, te će Splićani uskoro između Đardina i zgrade gimnazije, malo iznad poznatog Pazara, gledati u moderno zdanje gdje se sada nalaze ruševne zidine bedema Contarini.

Prema projektu zagrebačkog Studia UP, radove će izvoditi splitska građevinska tvrtka Dal-koning. Gradnja 17.000 metara četvornih nadzemnih i podzemnih površina, odnosno javnih, trgovačko-uslužnih i stambenih sadržaja, trebala bi trajati najmanje godinu dana. Novi objekt trebao bi imati i garažu, vidikovac, knjižaru, galeriju, kino...

Što Grad Split ovim projektom u stvari dobiva ?

cont2a

Tzv „Projekt Contarini“ obuhvaća ne samo dio nekadašnjeg bedema (označen kao faza B) nego i poprilično veliki stambeni kompleks nazvan faza A u susjedstvu, po projektu raspoložen uzduž nathodnika željezničke pruge. Bez obzira na najave o izgradnji „javnih kvadrata“, u fazi A u stvari nije predviđen niti jedan. Štoviše, Grad Split se nije ugovorom osigurao da gradnja i faze A i faze B započme istovremeno. To znači da investitor, može izgraditi fazu A bez obaveze da ikada završi fazu B (u stvarnosti bedem Contarini – označen žutom bojom). Na taj način kulturno dobro ostaje nezaštićeno, podvrgnuto utjecaju kiše i vjetra, dovedeno u još goru situaciju nego što je bilo.

cont3Od ukupno cca 15 000 m2 korisnog prostora (faza A i faza B) Grad Split bi trebao dobiti samo 666 m2, odnosno nešto više od 4% ukupne površine !!!

(označeno žutim)

Grad istovremeno ulaže svoje vlasništvo, cca 25% parcele na kojoj se trenutno nalazi bedem Contarini !!

Vlasniku manjeg objekta na prostoru bedema Contarini, Grad Split dao je zamjenski stan iz vlastitih sredstava!

Jednostavnim računanjem, pretvorenim u vrijednost novca, Grad ne dobiva ništa više od onoga s čim sada raspolaže!

 

A što Grad Split i njegovi građani gube ??

cont4

Grad Split je GUP-om odredio granice pječačke zone, koje se u ovom dijelu štoviše podudaraju s granicama Stare povijesne jezgre pod zaštitom UNESCO-a.

cont5aNo, zbog želje za extra profitom, investitoru su potrebne garaže za stanove koje u sklopu ovog projekta želi prodati, pa uvodi u zaštićenu pješačku zonu promet automobilima !!!

No zanimljivo  je obrazloženje kojim je bivše Ministarstvo zaštite okoliša prostornog uređenja i gradnje odbacilo žalbu stanara Hrvojeve 12 na drugu lokacijsku dozvolu (zaslužuje citat):

„Ne stoje navodi iz žalbe da građevna čestica nema riješen pristup na prometnicu kao ni da idejni projekt ne sadrži način priključivanja na prometnicu prikazan  na posebnoj geodetskoj podlozi te da su susjedne ulice isključivo pješačke ulice i nalaze se u zoni A po GUP-u Grada Splita za koju vrijedi strogi režim prometovanja. Naime, iz situacija na posebnoj geodetskoj podlozi, ilst br. 4. te iz tehničkog opisa idejnog projekta proizlazi da je Zagrebačka ulica pristupna kolna prometnica na koju se vezuju Hrvojeva ulica i istočni dio Ulice kralja Tomislava (planiranog nastavka – pješačke ulice s mogućnošću kolnog prometa s posebnim režimom) u kojoj je predviđen ulaz za garaže, a prema točki 9. izreke pobijane lokacijske dozvole kolni pristup u garažu je s Ulice kralja Tomislava dizalima za automobile. Takav kolni pristup je prema mišljenju ovog Ministarstva u skladu s PUP-om, a okolnost da su navedene ulice danas pješačke nije od utjecaja na rješenje kolnog pristupa.“  !!!!!!   

cont6

Zbog sigurnosnih razloga (opasnost od požara), investitor je prisiljen otvoriti ulaz (volt) u unutrašnji dvor objekta (faze A) za velika vatrogasna vozila s ljestvama. Ulaz u volt kroz pješačku zonu zbog uske Hrvojeve ulice nije moguć, pa projektant otvara novi koridor za ta vozila preko nathodnika željezničkog usjeka (također pješačka zona)

 

No, problem je što je osovinski pritisak takvih vatrogasnih vozila 2 x 13 t , a željeznički nathodnik nije projektiran da podnese toliku težinu !!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cont7b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedem Contarini dio je bedema izgrađenog u 17 st., zahvaljujući kojem su građani Splita obranili svoj grad pred turskim napadima. To nije samo zaštićeno materijalno kulturno dobro, na nekim mjestima debelo i do 10 metara, rađeno kao zemljani nasip, obložen kamenim pločama. To je ujedno i spomenik građanima tada malog Splita, koji su rušili vlastite kuće i istim materijalom gradili bedeme ! Usporediti kako konzervatori u gradovima širom Europe štite svoje spomenike iz 17 st, kako ih lickaju, osvjetljuju i ponosno pokazuju, bespredmetno je. Možemo se samo zapitati kako bi danas izgledao grad Split da ih nije bilo, da su se građani tako lako svojevremeno odrekli svog grada, kako se danas konzervatori odriču bedema!